*** FEITENCONSTATERING *** 32 ***

Op basis van OPENBAAR geplaatste markeringspalen en borden vanaf 29 april 2011 tot 31 augustus 2017

Luizen in de pels van beroepsherdenkers
Laconieke houding
Luizen in de pels van beroepsherdenkers . . . . . Laconieke houding
De Volkskrant - pag 11 - 06 Mei 2017 - zie volledig artikel: PDF

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

DIT VERHAAL GAAT ALLEEN OVER DE PALEN

- voor wat betreft locatie en tekst op de bordjes -

MARKERINGSPROJECT

- alle andere activiteiten van de Stichting zijn hier "nicht im Frage" -

Deze pagina is nog in bewerking - laatste update: 19/Sep/2017 - info PATS

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

4 mei DRONTEN-versie - Palen 1 t/m 17 PATS versie
LINKS - PDF van Stichting uit Oostelijk Flevoland weergegeven in - ROOD kader
RECHTS - mijn HTM versie als een leidraad in - CYAAN kader
Het is aan U als lezer om de informatie eens kritisch te beoordelen.

In september 2010 heeft de Archeologische Werkgemeenschap Nederland (AWN) afdeling Flevoland
het project “Ongeland” aangekondigd.

*** OOSTELIJK FLEVOLAND ***

Stichting "4 MEI HERDENKING DRONTEN"
* * * - PALEN 1 - 17 - * * *

11 april 2011 - Onthulling 1e paal - Foto: Fotostudio Wierd
29 april 2011 - Onthulling 1e paal, Dronten - Foto: Fotostudio Wierd (c)
zie artikel in FlevoPost

29 Apr 2011 - Onthulling eerste paal

- o - o - o -

Begin - Markering

Eskimolaan
Eskimolaan
Niet het echte ANWB bord ... komt later - info PATS

PAAL 1

4 mei DRONTEN-versie - Palen 1 t/m 17 PATS versie
PAAL 1 - locatie: Eskimolaan, Dronten PATS 01 - Lancaster Mk.I - W4367 - ZN-? - SGLO-T2601

PDF en HTM bestanden openen zich in een nieuw kader - klik op het plaatje -
Elke "BUG" is weergegeven met de rode aanbevelingen in deze "weergave".

22 bugs

Hier enkele verbeteringen .... voor de overige palen heb ik hier en daar ook wat vermeld.
Om alle 422 'bugs' c.q. fouten/verbeteringen in detail te vermelden gaat me nu wat te ver.
Maar een groot aantal is verwerkt met nauwkeurige zorgvuldigheid

Online PDF en het bordje zijn gelijk aan elkaar

Algemeen
Paal 01 ... 002, 003, etc ... 016, 18, 19, ... 29 en 30
Nummering voor de palen is inconsequent

De gehele bemanning : ? .... De gehele bemanning:
Lege regel na .... De gehele bemanning:
Lancaster 1 - W4367 ... Lancaster Mk.I - W4367
Navigator: zou N: moeten zijn in dit format
AB: ? zou BA: moeten zijn in dit format
Sgt. - F/Sgt.
Sgt. H.E.Davis - moet zijn F/Sgt. H.E. Davies
een vuurgevecht ? - dit luchtgevecht
(D.) ? - (D)
Spaties ontbreken of teveel
Paal 01 ? ... Paal 1

"G E B O R G E N - I N - D E - P O L D E R K L E I " - blz. 46 t/m 50 - en - t2601.htm

PAAL 1

Beweeg cursor over het plaatje voor de 22 fouten/verbeteringen
Paal 1 - info bord - foto: PATS
Paal 1 - Infobord - 25 Sep 2013
foto: (c) PATS


Vliegtuigroute

In de nacht van 25 op 26 juni 1943 is hier Lancaster 1
W4367 van het 106 squadron, op de terugweg van zijn
missie naar Gelsenkirchen (D.) gecrasht.

De gehele bemanning:
Paal 1 - Origineel

Zij kwamen bij een vuurgevecht om het leven.

De crash werd geclaimd door Oblt. August Geiger
rond 01.00 uur.

Paal 01
Info: http://www.airgunners.nl


Hoe het ook kan, zie hieronder mijn zienswijze.
Voorbeeld lay-out Paal 1 met 5 kolommen

Vliegtuigroute

In de nacht van 25 op 26 juni 1943 is hier Lancaster Mk.I - W4367
van No. 106 Squadron, op de terugweg van haar
missie naar Gelsenkirchen (D) gecrasht.

De bemanning:

Paal 1 - Voorbeeld - 5 kolommen

Zij kwamen allen om het leven.
Page, Hancock, Pass en Tyler zijn begraven in Harderwijk,
Macmillan in Amsterdam. Terwijl Davies en Welch werden vermist
en worden herdacht op Runnymede Memorial (UK)

De crash werd rond 01.00 uur geclaimd door Oblt. August Geiger.

Paal 1
Info: http://www.airgunners.nl

Voorbeeld lay-out Paal 1 met 5 kolommen

De namen en overige gegevens zijn eenvoudig via de CWGC site, "Loss-Card" en MACR's
terug te herleiden zoals ik dat zelf ook heb gedaan met ondersteuning van andere onderzoekers.
- zie PATS versies in de CYAAN kaders -
Verschillen zijn er altijd, maar dat is met andere bronnen wel te boekstaven.
Alleen kolom 3 is weergegeven in de Nederlandse benaming.
Een mixture van Engels en Nederlands in kolom 3 is niet aan te raden.
Kortom ..... Nederlands of Engels is mijn voorkeur.

Dit voorbeeld is op de meeste palen van toepassing.
Elke aanvulling of verbetering is altijd welkom om het te maximaliseren.

*** Lancaster Mk.I - W4367 - ZN-? ***

back to SGLO list numbers for 50x50mi area

---------------------------------------------------------------------------------------
Crew: Lancaster Mk.I - W4367 - ZN-? - 26 Jun 1943 - Operation Gelsenkirchen
---------------------------------------------------------------------------------------
143377 - P/O. - Pilot - P. J. Page - RAFVR - Age 22 - Harderwijk General Cemetery - KIA

1032799 - F/Sgt. - Navigator - J. Hancock - RAFVR - Age 31 - Harderwijk General Cemetery - KIA

990571 - F/Sgt. - W.Operator / Air Gunner - J. Pass - RAFVR - DFM - Age 27 - Harderwijk General Cemetery - KIA

576427 - Sgt. - Flight Engineer - E. E. Tyler - RAF - Age 19 - Harderwijk General Cemetery - KIA

1366232 - F/Sgt. - Bomb Aimer - J. Macmillan - RAFVR - Age 32 - Amsterdam New Eastern Cemetery - KIA

1317697 - F/Sgt. - Air Gunner - H. E. Davies - RAFVR - Age 22 - Runnymede Memorial - Panel 136 - MIA

1251211 - F/Sgt. - Air Gunner - J. C. Welch - RAFVR - Age 22 - Runnymede Memorial - Panel 139 - MIA
---------------------------------------------------------------------------------------
For the order I did follow the original "printed" version of the "Loss card" - not the written index
PILOT, NAV., W.OP., F.E., B.A., A.G., A.G.

Loss Card - W4367 - ZN-? - Page
Loss Card - W4367 - ZN-? - Page - via www.lancasterbombers.net
- - - Reproduced here by kind permission of "www.lancasterbombers.net" - - -
- . - . -



SGLO - T2601

LANCASTER Mk.I - W4367 - ZN-? - 26 Jun 1943 - IJSSELMEER - CREW 7

143377 - Pilot Officer - Pilot - Peter John Page - RAFVR - Age 22 - KIA 1032799 - Flight Sergeant - Navigator - James Hancock - RAF - Age 31 - KIA 990571 - Flight Sergeant - W.Operator / Air Gunner - Joseph Pass - RAFVR - DFM - Age 27 - KIA 576427 - Sergeant - Flight Engineer - Edward Ernest Tyler - RAF - Age 19 - KIA
1366232 - Flight Sergeant - Bomb Aimer - John Macmillan - RAFVR - Age 32 - KIA 1317697 - Flight Sergeant - Air Gunner - Hiram Edwin Davies - RAFVR - Age 22 - MIA 1251211 - Flight Sergeant - Air Gunner - John Charles Welch - RAFVR - Age 22 - MIA

- 5 KIA - 2 MIA -

PAGE(†) - HANCOCK(†) - PASS(†) - TYLER (†)
MACMILLAN(†) - DAVIES(†) - WELCH(†)


- o - o - o -

This page is only a short brief index page
Latest detailed info is always on my 50x50 mi area main page
be aware over 1800 pages long

EXPLANATION OF COLOR AROUND ID-PHOTO
UITLEG VAN KLEUR RONDOM ID-FOTO
Red border means ... No contact ... NO PHOTO Cyan border means ... contact with next-of-kin, friends or others Gray border means ... I do have a photo Lightgreen border means ... I spoke with this person by phone Gold border means ... I met this person
- o - o - o -
ROOD = Rood betekent .... Geen contact ... GEEN FOTO
CYAAN = Cyaan betekent .... contact met familie, vrienden of anderen
GRIJS = Grijs betekent .... Ik heb een foto
LICHTGROEN = Lichtgroen betekent .... Telefonisch gesproken
GOUD = Goud betekent .... Persoonlijk ontmoet
- o - o - o -

Uitwerking voor de overige palen laat ik aan andere liefhebbers over.
Voorbeeld 1 zegt voldoende hoe het ook kan.
Klik op de onderstaande plaatjes (Paal 2 t/m 30) en alles komt volledig in beeld in een nieuw kader.
Paal 25 - Noordoostpolder - is net als Paal 1 ook in meer detail weergeven.

- o - o - o -

Begin - Markering

Oudeboschweg
500m vanaf Oudeboschweg 41
Niet het echte ANWB bord ... komt later - info PATS

PAAL 2

4 mei DRONTEN-versie - Palen 1 t/m 17 PATS versie
PAAL 2 - locatie Oudeboschweg, elektrahuisje, Dronten PATS 02 - Mosquito ML979 - HS-A - SGLO-T4736

14 bugs

Online PDF en het bordje zijn NIET gelijk aan elkaar

Mk XVI ? ... Mosquito B Mk.XVI - ML979 - HS-A
109ste squadron ? ... No. 109 Squadron
Piloot Williamson staat als tweede vermeld
Camp 13 Weiden Duitsland ? ... Camp 13B, Weiden, Duitsland
op 18:38 uur ? ... om 18.38 uur
Paal 002 ? ... Paal 2
neergestort ? ... Is hier niet neergestort
Duitse kleuren ? ... Zeker verf van Sikkens ;)

PAAL 2

Beweeg cursor over het plaatje voor de 14 fouten/verbeteringen
Paal 2 - info bord - foto: PATS
Paal 2 - Infobord - 25 Sep 2013
foto: (c) PATS

!!! NIET OP DEZE LOCATIE NEERGESTORT !!!

*** Mosquito B Mk.XVI - ML979 - HS-A ***

back to SGLO list numbers for 50x50mi area

SGLO - T4736

Mosquito B Mk.XVI - ML979 - HS-A of No. 109 Squadron. Mission to Neuss
Took off 27 Nov 1944 at 18.38 from Little Staughton (Loss card gives RAF Wyton as base)
Cause of loss not established. Crashed in the IJsselmeer
F/O. Kitchen's body was washed ashore 4th of March 1945
Mutilated body (excl. left leg) was brought to shore - info Gert Talens - 16 Nov 2016
He is now buried in Kampen General Cemetery "Zandberg" at IJsselmuiden

---------------------------------------------------------------------------------
Crew: Mosquito B Mk.XVI - ML979 - HS-A - 28 Nov 1944 - Mission: Neuss
---------------------------------------------------------------------------------
1052895 - 106108 - Flight Lieutenant - Pilot - Maurice Williamson - DFC - RAFVR - Age .. - POW

1152104 - 173155 - Flying Officer - Navigator - Alfred Edward Kitchen - DFC - RAFVR - Age 24 - KIA
---------------------------------------------------------------------------------

Loss Card - ML979 - HS-A
Loss Card - ML979 - HS-A - via www.lancasterbombers.net
- - - Reproduced here by kind permission of "www.lancasterbombers.net" - - -

1052895 - 106108 - Flight Lieutenant - Pilot - Maurice Williamson - DFC - RAFVR - Age .. - POW
F/Lt. M. Williamson was interned in Camp 13B (?? L3 ??), Weiden, no POW No. ......
Camp 13B or L3 need to be verified - info PATS
- info DFC via London Gazette -

London Gazette issue 35326 published on the 28 October 1941 - page 6256
17 Sep 1941 - 1052895 Maurice Williamson (106108)
- . - . -

1152104 - 173155 - Flying Officer - Navigator - Alfred Edward Kitchen - DFC - RAFVR - Age 24 - KIA
- Letchmore Heath, Hertfordshire, UK - Plot 10 - Grave 5 - Kampen General Cemetery - CWGC ref. 2820534
Son of Arthur and Emma Kitchen née Saywell
husband of Edna Kitchen née Beal, of Letchmore Heath. Hertfordshire, UK
father of Adrian E. Kitchen
brother of Frederick W., Elizabeth, Benjamin S., Phyllis I., Clifford and Benjamin Leonard Kitchen

London Gazette issue 36472 published on the 14 April 1944 - page 1766
15 Mar 1944 - 1152104 Alfred Edward Kitchen (173155)



SGLO - T4736

Mosquito B Mk.XVI - ML979 - HS-A - 28 Nov 1944 - IJSSELMEER - CREW 2

1052895 - 106108 - Flight Lieutenant - Pilot - Maurice Williamson - DFC - RAFVR - Age .. - POW 1152104 - 173155 - Flying Officer - Navigator - Alfred Edward Kitchen - DFC - RAFVR - Age 24 - KIA

- 1 KIA - 1 POW -

WILLIAMSON - KITCHEN(†)


- o - o - o -

Begin - Markering

Alikruikweg
Alikruikweg 20
Niet het echte ANWB bord ... komt later - info PATS

PAAL 3

4 mei DRONTEN-versie - Palen 1 t/m 17 PATS versie
PAAL 3 - locatie : Alikruikweg 20, Biddinghuizen PATS 03 - SGLO - T2190 - T3149

9 bugs

Online PDF en het bordje zijn NIET gelijk aan elkaar

Vlieger ? Waarom geen piloot ?

Messersmith ? ... Kennelijk een nieuw type ... Messerschmitt
Neergekomen bij Doornspijk .... zeker niet op deze locatie.
Lege regel na .... De gehele bemanning:
101ste squadron ? ... No. 101 Squadron
ME 110 ? ... Me-110
Paal 004 ? ... Paal 4
Paal 003 ? ... Paal 3

PAAL 3

Beweeg cursor over het plaatje voor de 9 fouten/verbeteringen
Paal 3 - info bord - foto: PATS
Paal 3 - Infobord - 25 Sep 2013
foto: (c) PATS

!!! NIET OP DEZE LOCATIE NEERGESTORT !!!

Kavel Z-28 - Kostenbader - SGLO T3149 past beter in deze omgeving.
bron: "In de schaduw van de glorie" - S. L. Veenstra

Info - Paal 3 en Paal 4 - Dick Breedijk - 2013
Info - Paal 3 en Paal 4 - Dick Breedijk - 2013

Hallo Teun,
De Bf-110, is maar ruim 7 kilometer mis ...... (een klein missertje?)
Gewoon even het boek van Ab Jansen lezen (blz. 116-119),
het hele verhaal van Huhn en de ooggetuigen staat er in.
Groeten Dick

- o - o - o -

Begin - Markering

Alikruikweg
Alikruikweg 35
Niet het echte ANWB bord ... komt later - info PATS

PAAL 4

4 mei DRONTEN-versie - Palen 1 t/m 17 PATS versie
PAAL 4 - locatie: Alikruikweg 35, Biddinghuizen PATS 04 - Lancaster Mk.III - ED618 SR-X-Bar - SGLO-T2187

17 bugs

Online PDF en het bordje zijn NIET gelijk aan elkaar

Nu volledige namen met leeftijd - lijkt eenmalig in deze opmaak
Neergekomen bij Doornspijk .... zeker niet op deze locatie.

Lancaster ED618 ... Lancaster Mk.III - ED618
door een nachtjager ME110 ... door een Me-110 nachtjager
3x RAF ? ... moet zijn RAFVR
Fl. Offr. ? ... moet zijn F/O.
Richie ? ... moet zijn Ritchie
Paal 003 ? ... Paal 3

PAAL 4

Beweeg cursor over het plaatje voor de 17 fouten/verbeteringen
Paal 4 - info bord - foto: PATS
Paal 4 - Infobord - 25 Sep 2013
foto: (c) PATS

!!! NIET OP DEZE LOCATIE NEERGESTORT !!!

25 Sep 2013 - Zie commentaar en reactie voor Paal 4 - Kokkelweg 1, Biddinghuizen

"Helemaal goed. Hoewel!"

Auteur - Fred Vogels
Locatie van het onderwerp - Exacte locatie
Datum foto/event - 25 September 2013
Straat - Kokkelweg 1, Biddinghuizen, Nederland
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Het volgen van de crashroute is leuk. Maar de verwondering is niet minder groot: positief en negatief.
Het negatieve van de crashroute is de grote onzorgvuldigheid.
De teksten die op de palen gemonteerd zijn onvoorstelbaar slordig samengesteld.
Vele fouten in de spelling. De lay-outs die bij elke paal weer anders zijn. Ga zo maar door.
Het lijkt erop dat iemand van 12 jaar de teksten bij elkaar gerommeld heeft en dat niemand
de moeite heeft genomen de teksten na te kijken.
Historisch gezien zijn enkele van de palen arbitrair.
Die zijn daar niet neergekomen, maar in een gebied op het oude land.
Blijkbaar heeft de wil om snel de crashroute uit de grond te stampen de overhand gehad
t.o.v. een zorgvuldige afwerking.
Nu blijkt stichting Ongeland een dergelijke route in voorbereiding te hebben voor de Noordoostpolder.
Voor zover ik dat kan overzien gaat dat met dezelfde mensen.
Ik hoop voor de NO-polder (en het éénmalige geld dat er ter beschikking staat voor deze route)
dat men zorgvuldiger te werk gaat en dat ook de echte professionals erbij geroepen worden
om één en ander te controleren.

Plus Paal 006 - bloemen aan de voet van de paal Plus
Paal 006 - bloemen aan de voet van de paal

Positief van deze paal 006: de paal is prachtig voorzien van bloemen aan de voet van de paal.
Even gevraagd bij de mensen op het perceel.
Het is hun eigen initiatief om op deze manier eer te verschaffen
aan de bemanning die ooit op deze plek is neergekomen.

Reacties:
#1 - Er is zeker maar wat aangerommeld, er zijn zeker 7 palen die volgens
op of vlakbij de crash locatie staan...... maar 7 kilometer mis staan
Jammer, dit is historie vervalsing, kennelijk om de crash route wat interessanter te maken.
Er zal wel weer geld aan verdiend worden, helaas wil ik met deze mensen geen contact

D. Breedijk - 02 Okt 2013

#2 - Klein foutje, die maak ik ook, maar herstel dat bij controle;
ik heb er geen 7 maar 2 gecontroleerd - ( Paal 003 en 004 - info PATS )

De rest begin ik niet aan

Groeten D. Breedijk - 02 Okt 2013

#3 - Tot mijn schrik hoor ik op Omroep Flevoland dat dezelfde club (Ongeland) nu ook hun activiteiten willen
uitbreiden naar de rest van de provincie. Naar mijn bescheiden verdient Flevoland een betere historische onderbouwing
met symbolen van haar geschiedenis. Het idee is goed, de afwerking - zeker gezien het geinvesteerde gemeenschapsgeld -
verdient een beter lot.

Fred - 29 Nov 2013
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
bron: www.dronteninbeeld.nl - 29 Nov 2013

*** Lancaster Mk.III - ED618 - SR-X-Bar ***

back to SGLO list numbers for 50x50mi area

---------------------------------------------------------------------------------
Crew: Lancaster Mk.III - ED618 - SR-X - 9 Apr 1943 - Mission: Duisberg
---------------------------------------------------------------------------------
R/94702 - WO2 - Pilot - John 'Jack' David Steele - RCAF - Age 23 - KIA

957663 - F/Sgt. - Navigator - Michael John Bennett - RAFVR - Age 26 - KIA

412843 - F/O. - W.Operator / Air Gunner - Norman James Ritchie - RAAF - Age 21 - KIA

632926 - Sgt. - Flight Engineer - John Hence - RAF - Age 23 - KIA

1255195 - Sgt. - Bomb Aimer - D'Arcy Gould - RAFVR - Age 22 - KIA

626664 - F/Sgt. - Mid Upper Air Gunner - Stanley Grundy - DFM - RAF - Age 23 - KIA

1312095 - Sgt. - Rear Air Gunner - William David George O'Brien - RAFVR - Age 21 - KIA
---------------------------------------------------------------------------------
For the order I did follow the original "printed" version of the "Loss card" - not the written index
PILOT, NAV., W.OP., F.E., B.A., A.G., A.G.

Loss Card - ED618 - SR-X - Steele
Loss Card - ED618 - SR-X-Bar - via www.lancasterbombers.net
- - - Reproduced here by kind permission of "www.lancasterbombers.net" - - -
- . - . -



SGLO - T2187

LANCASTER Mk.III - ED618 - SR-X - 09 Apr 1943 - OOSTERWOLDE - CREW 7

R/94702 - Warrant Officer II - Pilot - John 'Jack' David Steele - RCAF - Age 23 - KIA 957663 - Flight Sergeant - Navigator - Michael John Bennett - RAFVR - Age 26 - KIA 12843 - Flying Officer - W.Operator / Air Gunner - Norman James Ritchie - RAAF - Age 21 - KIA 632926 - Sergeant - Flight Engineer - John Hence - RAF - Age 23 - KIA
1255195 - Sergeant - Bomb Aimer - D'Arcy Gould - RAFVR - Age 22 - KIA 626664 - Flight Sergeant - Mid Upper Air Gunner - Stanley Grundy - DFM - RAF - Age 23 - KIA 1312095 - Sergeant - Rear Air Gunner - William David George O'Brien - RAFVR - Age 21 - KIA

- 7 KIA -

STEELE(†) - BENNETT(†) - RITCHIE(†)- HENCE(†)
GOULD(†) - GRUNDY(†) - O'BRIEN(†)


- o - o - o -

Begin - Markering

Mosselweg
Mosselweg 8
Niet het echte ANWB bord ... komt later - info PATS

PAAL 5

4 mei DRONTEN-versie - Palen 1 t/m 17 PATS versie
PAAL 5 - locatie: Mosselweg 8, Biddinghuizen PATS 05 - Hampden B.Mk.I - AT191 - EQ-A - SGLO-T1553

19 bugs

Online PDF en het bordje zijn NIET gelijk aan elkaar

Hampden 1 ... Hampden B.Mk.I
E Q-A ? ... EQ-A
408ste squadron ? ... No. 408 Squadron
Lege regel toevoegen
Piloot P/O W. F. D. Charlton staat op 2e regel
P/O C. I. A. Sandland staat vermeld als Observer in 1e regel
F.W.D. Charlton ? ... moet zijn W.F.D. Charlton
2x P/O ? ... P/O.
Fl. Sgt ? ... F/Sgt.
Sgt ? ... Sgt.
3x RAF ? ... RAFVR
144ste squadron ? ... No. 144 Squadron
Paal 005 ? ... Paal 5

PAAL 5

Beweeg cursor over het plaatje voor de 19 fouten/verbeteringen
Paal 5 - info bord - foto: PATS
Paal 5 - Infobord - 25 Sep 2013
foto: (c) PATS

*** Hampden B.Mk.I - AT191 - EQ-A ***

back to SGLO list numbers for 50x50mi area

---------------------------------------------------------------------------------
Crew: Hampden B.Mk.I - AT191 - EQ-A - 2 Jun 1942 - Operation Essen
---------------------------------------------------------------------------------
103549 - P/O. - Pilot - W. F. D. Charlton - RAFVR - Age 22 - KIA

104477 - P/O. - Observer - C. I. A. Sandland - RAFVR - Age 20 - KIA

550298 - F/Sgt. - W.Operator / Air Gunner - F. J. E. Womar - RAFVR - DFM - Age 23 - KIA

1101605 - Sgt. - W.Operator / Air Gunner - A. Marland - RAFVR - Age 21 - KIA
---------------------------------------------------------------------------------
For the order I did follow the original "printed" version of the "Loss card" - not the written index
PILOT, NAV., W.OP., F.E., B.A., A.G., A.G.

Loss Card - AT191 - EQ-A - Charlton
Loss Card - AT191 - EQ-A - Charlton - via www.lancasterbombers.net
- - - Reproduced here by kind permission of "www.lancasterbombers.net" - - -
- . - . -



SGLO - T1553

HAMPDEN B.Mk.I - AT191 - EQ-A - 02 Jun 1942 - IJSSELMEER - CREW 4

Pilot Officer - Pilot - William Frederick Dixon Charlton - RAFVR - KIA Pilot Officer - Observer - Cyril Ian Andrew Sandland - RAFVR - KIA Flight Sergeant - W.Operator / Air Gunner - Frederick John Ernest Womar - RAFVR - DFM - KIA Sergeant - W.Operator / Air Gunner - Alfred Marland - RAFVR - KIA

- 4 KIA -

CHARLTON(†) - SANDLAND(†) - WOMAR(†) - MARLAND(†)


- o - o - o -

Begin - Markering

Kokkelweg
Kokkelweg 1
Niet het echte ANWB bord ... komt later - info PATS

PAAL 6

4 mei DRONTEN-versie - Palen 1 t/m 17 PATS versie
PAAL 6 - locatie: Kokkelweg 1, Biddinghuizen PATS 06 - Lancaster Mk.II - DS794 - OW-W - SGLO-T3419

19 bugs

Online PDF en het bordje zijn NIET gelijk aan elkaar

B,W.Pattle ? ... moet zijn B.W. Pattle - PDF versie
Hicks ? ... moet zijn L.W. Hicks - PDF versie

Lancaster ... Lancaster Mk.II
Bombaimer ? ... moet zijn Bomb Aimer
Waarom geen Flight Engineer i.p.v. FE .... idem MU.
Sgt.
Spaties
een vuurgevecht ? - dit luchtgevecht
L. Hicks ... L.W. Hicks
Paal 006 ? ... Paal 6

PAAL 6

Beweeg cursor over het plaatje voor de 19 fouten/verbeteringen
Paal 6 - info bord - foto: PATS
Paal 6 - Infobord - 25 Sep 2013
foto: (c) PATS

*** Lancaster Mk.II - DS794 - OW-W ***

back to SGLO list numbers for 50x50mi area

---------------------------------------------------------------------------------
Crew: Lancaster Mk.II - DS794 - OW-W - 15 Feb 1944 - Mission: Berlin
---------------------------------------------------------------------------------
R/109741 - J/86160 - P/O. - Pilot - B. W. Pattle - RCAF - Age 23 - MIA

R/158169 - J/86448 - P/O. - Navigator - P. Labach - RCAF - Age 22 - KIA

R/118344 - J/86197 - P/O. - W.Operator / Air Gunner - L. T. Prosser - RCAF - Age 21 - KIA

1607353 - Sgt. - Flight Engineer - A. B. Chester - RAFVR - Age 26 - MIA

R/145342 - F/Sgt. - Bomb Aimer - L. W. Hicks - RCAF - Age 23 - KIA

R/182021 - J/86496 - P/O. - Mid Upper Air Gunner - W. K. M. Love - RCAF - Age 25 - KIA

R/161799 - J/88333 - P/O. - Rear Air Gunner - O. W. Hicks - RCAF - Age 20 - MIA
---------------------------------------------------------------------------------
For the order I did follow the original "printed" version of the "Loss card" - not the written index
PILOT, NAV., W.OP., F.E., B.A., A.G., A.G.

Loss Card - DS794 - OW-W - Pattle
Loss Card - DS794 - OW-W - Pattle - via www.lancasterbombers.net
- - - Reproduced here by kind permission of "www.lancasterbombers.net" - - -
- . - . -



SGLO - T3419

LANCASTER Mk.II - DS794 - OW-W - 15 Feb 1944 - IJSSELMEER - CREW 7

R/109741 - J/86160 - Pilot Officer - Pilot - Basil William Pattle - RCAF - Age 23 - MIA R/158169 - J/86448 - Pilot Officer - Navigator - Peter Labach - RCAF - Age 22 - KIA R/118344 - J/86197 - Pilot Officer - W.Operator / Air Gunner - Leslie Thomas Prosser - RCAF - Age 21 - KIA 1607353 - Sergeant - Flight Engineer - Augustus Bryan Chester - RAFVR - Age 26 - MIA
R/145342 - Flight Sergeant - Bomb Aimer - Lyle Wilmot Hicks - RCAF - Age 23 - KIA R/182021 - J/86496 - Pilot Officer - Mid Upper Air Gunner - William Kilworthy Murray Love - RCAF - Age 25 - KIA R/161799 - J/88333 - Pilot Officer - Rear Air Gunner - Orville Wesley Hicks - RCAF - Age 20 - MIA

- 4 KIA - 3 MIA -

PATTLE(†) - LABACH(†) - PROSSER(†) - CHESTER(†)
L. W. HICKS(†) - LOVE(†) - O. W. HICKS(†)


- o - o - o -

Begin - Markering

Kokkelweg
Kokkelweg 8
Niet het echte ANWB bord ... komt later - info PATS

PAAL 7

4 mei DRONTEN-versie - Palen 1 t/m 17 PATS versie
PAAL 7 - locatie: Kokkelweg 8, Biddinghuizen DUAL GLOSTER METEOR

7 bugs

Online PDF en het bordje zijn NIET gelijk aan elkaar

De bemanning : ? .... De bemanning:
Lege regel na .... De bemanning:
Gloster Meteor T7 ? .... Dual Gloster Meteor T7
reddingsboot van Lemmer (de Hilda) ? .... reddingsboot "Hilda" van Lemmer
Initialen van Nieuwenhuis ? ..... B. Nieuwenhuis
Paal 007 ? ... Paal 7

Straaljager neergestort op woensdag 17 maart 1954

Beste Teunis,
De voorletter van Nieuwenhuis was ‘B’.
Het vliegtuig was de I-301.
Het verhaal staat op blz. 352 van Deel 2 van ‘Alle paarden van Apollo’,
daar wordt ook een doorverwijzing gegeven naar de bladzijden 375, 398 en 408
van ‘Het paard van Phaethon’.
Met vriendelijke groeten, Aart van Wijk - 03 januari 2014

PAAL 7

Beweeg cursor over het plaatje voor de 7 fouten/verbeteringen
Paal 7 - info bord - foto: PATS
Paal 7 - Infobord - 25 Sep 2013
foto: (c) PATS

- o - o - o -

Begin - Markering

Meeuwenweg
Meeuwenweg 12
Niet het echte ANWB bord ... komt later - info PATS

PAAL 8

4 mei DRONTEN-versie - Palen 1 t/m 17 PATS versie
PAAL 8 - locatie: Meeuwenweg 12, Lelystad PATS 08 - Halifax Mk.II - HR731 MH-C - SGLO-T2588

18 bugs

Online PDF en het bordje zijn NIET gelijk aan elkaar

Halifax ? ... Halifax Mk.II
51ste squadron ? ... No. 51 Squadron
Lege regel na .... De bemanning:
Pilot. F/Lt. Osmond ... Piloot - Sgt. A. Osmond
D. Huggen ? ... moet zijn B. Huggan
F.J. Barton ? ... moet zijn T.G. Barton
Spaties
dit vuurgevecht ? - dit luchtgevecht
Paal 008 ? ... Paal 8

PAAL 8

Beweeg cursor over het plaatje voor de 18 fouten/verbeteringen
Paal 8 - info bord - foto: PATS
Paal 8 - Infobord - 25 Sep 2013
foto: (c) PATS

*** Halifax Mk.II - HR731 - MH-C ***

back to SGLO list numbers for 50x50mi area

---------------------------------------------------------------------------------
Crew: Halifax Mk.II - HR731 - MH-C - 26 Jun 1943 - Operation Gelsenkirchen
---------------------------------------------------------------------------------
1390052 - Sgt. - Pilot - A. Osmond - RAFVR - Age 22 - MIA

1576506 - Sgt. - Navigator - G. C. Mortimer - RAFVR - Age 21 - KIA

1027741 - Sgt. - W.Operator / Air Gunner - P. Blundell - RAFVR - Age 30 - KIA

573249 - Sgt. - Flight Engineer - B. Huggan - RAF - Age 22 - MIA

1585435 - Sgt. - Bomb Aimer - T. G. Barton - RAFVR - Age 21 - MIA

1300003 - Sgt. - Mid Upper Air Gunner - J. Emerson - RAFVR - Age 22 - MIA

1358058 - Sgt. - Rear Air Gunner - J. Rorison - RAFVR - Age .. - KIA
---------------------------------------------------------------------------------
For the order I did follow the original "printed" version of the "Loss card" - not the written index
PILOT, NAV., W.OP., F.E., B.A., A.G., A.G.

Loss Card - HR731 - MH-C - Osmond
Loss Card - HR731 - MH-C - Osmond - via www.lancasterbombers.net
- - - Reproduced here by kind permission of "www.lancasterbombers.net" - - -
- . - . -



SGLO - T2588

HALIFAX Mk.II - HR731 - MH-C - 26 Jun 1943 - IJSSELMEER - CREW 7

1390052 - Sergeant - Pilot - Anthony Osmond - RAFVR - Age 22 - MIA 1576506 - Sergeant - Navigator - Geoffrey Charles Mortimer - RAFVR - Age 21 - KIA 1027741 - Sergeant - W.Operator / Air Gunner - Phillip Blundell - RAFVR - Age 30 - KIA 573249 - Sergeant - Flight Engineer - Brinley Huggan - RAF - Age 22 - MIA
1585435 - Sergeant - Bomb Aimer - Thomas George Barton - RAFVR - Age 21 - MIA 1300003 - Sergeant - Mid Upper Air Gunner - John Emerson - RAFVR - Age 22 - KIA 1358058 - Sergeant - Rear Air Gunner - James Rorison - RAFVR - Age .. - MIA

- 3 KIA - 4 MIA -

OSMOND(†) - MORTIMER(†) - BLUNDELL(†) - HUGGAN(†)
BARTON(†) - EMERSON(†) - RORISON(†)


- o - o - o -

Begin - Markering

Knarweg
Knarweg 18
Niet het echte ANWB bord ... komt later - info PATS

PAAL 9

4 mei DRONTEN-versie - Palen 1 t/m 17 PATS versie
PAAL 9 - locatie: Knarweg 8, Lelystad PATS 09 - B-17G(SH) - #42-3486 - 'Invictus' - SGLO-T3307

23 bugs

Online PDF en het bordje zijn NIET gelijk aan elkaar

B 17GSH ... B-17G(SH)
missie aan Halberstadt ? ... missie naar Halberstadt
1st Lt. - Lt. - S/Sgt. - T/Sgt. - Sgt.
Euian Mills ? ... Euian C. Mills
Stallag luft IV "Heydekrug" ... Stalag Luft IV "Gross Tychow"
Paal 009 ? ... Paal 9

Stalag Luft IV was a German prisoner-of-war camp during World War II
in Gross Tychow, Pomerania (now Tychowo, Poland)
Stalag Luft VI was a German prisoner-of-war camp during World War II
located near the town of Heydekrug, Memelland (now Šilutė in Lithuania)

"G E B O R G E N - I N - D E - P O L D E R K L E I " - blz. 99 t/m 106 - en - t3307.htm

PAAL 9

Beweeg cursor over het plaatje voor de 23 fouten/verbeteringen
Paal 9 - info bord - foto: PATS
Paal 9 - Infobord - 25 Sep 2013
foto: (c) PATS

Kavel E-61 - B-17G(SH) - #42-3486 - 'Invictus' - SGLO-T3307
100% Locatie: Kavel E-61 - B-17G(SH) - #42-3486 - 'Invictus' - SGLO-T3307

*** B-17G(SH) - #42-3486 - 'Invictus' ***

back to SGLO list numbers for 50x50mi area

482nd BG - Pathfinder Group - Triangle 'blank' - 812th BS - 'Squadron Code - MI' - 1st Div - 8th Air Force
----------------------------------------------------------------------------------
Crew: B-17G(SH) - #42-3486 - 'Invictus' - 11 Jan 1944 - Mission: Halberstadt - MACR #2522
----------------------------------------------------------------------------------
12037110 - O-793803 - 1st Lt. - Pilot - James John Maginnis - Queens Co., NY - Age 26 - KIA

19094233 - O-735443 - 1st Lt. - Co-Pilot - Roy H. Peterson - King Co., WA - Age 23 - MIA

14102764 - O-800267 - 1st Lt. - Navigator - Clarence Edwin Blevins - Wilkes Co., NC - Age 22 - KIA

T-190891 - F/O. - 2nd Navigator - John Joseph O'Brien - Bronx Co., NY - Age 26 - KIA

18097320 - O-734410 - Lt. - Bombardier - George C. Wylie - Cochise Co., AZ - Age 21 - KIA

38099500 - T/Sgt. - Engineer / Top Turret Gunner - William A. Glenn - Dallas Co., TX - Age 30 - POW

11040263 - S/Sgt. - Radio Operator - Raymond H. Rajala - Cheshire Co. NH - Age 25 - POW

35442731 - S/Sgt. - Ball Turret Gunner - Euian C. Mills - Floyd Co., KY - Age 22 - POW

17076910 - S/Sgt. - Right Waist Gunner - Angelo J. Riccardi - St. Louis, MO - Age 21 - KIA

12188173 - S/Sgt. - Left Waist Gunner - Joseph P. Keane - Kings Co., NY - Age 20 - KIA

18225931 - Sgt. - Tail Turret Gunner - Harry C. Sutton - Harris Co., TX - Age 19 - KIA
----------------------------------------------------------------------------



SGLO - T3307

B-17G(SH) #42-3486 - MI-D - 11 Jan 1944 - IJSSELMEER - CREW 11

12037110 - O-793803 - 1st Lt. - Pilot - James John Maginnis  - Queens Co., NY - Age 26 - KIA 19094233 - O-735443 - 1st Lt. - Co-Pilot - Roy H. Peterson  - King Co., WA - Age 23 - MIA 14102764 - O-800267 - 1st Lt. - Navigator - Clarence Edwin Blevins  - Wilkes Co., NC - Age 22 - KIA T-190891 - FO - 2nd Navigator - John Joseph O'Brien  - Bronx Co., NY - Age 26 - KIA 18097320 - O-734410 - Lt. - Bombardier - George Clifford Wylie  - Cochise Co., AZ - Age 21 - KIA 38099500 - T/Sgt. - Engineer / Top Turret Gunner - William Alvis Glenn  - Dallas Co., TX - Age 30 - POW
11040263 - S/Sgt. - Radio Operator - Raymond H. Rajala  - Cheshire Co. NH - Age 25 - POW 35442731 - S/Sgt. - Ball Turret Gunner - Euian Clyde Mills  - Floyd Co., KY - Age 22 - POW 17076910 - S/Sgt. - Right Waist Gunner - Angelo J. Riccardi  - St. Louis, MO - Age 21 - KIA 12188173 - S/Sgt. - Left Waist Gunner - Joseph P. Keane  - Kings Co., NY - Age 20 - KIA 18225931 - Sgt. - Tail Turret Gunner - Harry C. Sutton  - Harris Co., TX - Age 19 - KIA

- 7 KIA - 1 MIA - 3 POW -

MAGINNIS(†) - PETERSON(†) - BLEVINS(†) - O'BRIEN(†) - WYLIE(†) - GLENN
RAJALA - MILLS - RICCARDI(†) - KEANE(†) - SUTTON(†)


- o - o - o -

Begin - Markering

Eendenweg
Eendenweg 20
Niet het echte ANWB bord ... komt later - info PATS

PAAL 10

4 mei DRONTEN-versie - Palen 1 t/m 17 PATS versie
Paal 10 - locatie: Eendenweg 20, Lelystad PATS 10 - Stirling Mk.I - BF353 - LS-E - SGLO-T1842

23 bugs

Online PDF en het bordje zijn NIET gelijk aan elkaar

SGT. T.f.C. Orr ... moet zijn Sgt. T.C.F. Orr - PDF versie

Stirling BF353 ? ... Stirling Mk.I BF353
De gehele bemanning kwam hierbij om: .... De gehele bemanning:
Lege regel toevoegen
3x Runnymade ... moet zijn Runnymede
Nu SGT ... Sgt.
6x RAF ? ... RAVFR
T.F.C. Orr ? ... moet zijn T.C.F. Orr
Foster ? ... moet zijn Forster
Allen kwamen hierbij om het leven .... regel toevoegen
Spaties
Paal 010 ? ... Paal 10

Paal 10 staat 2300 meter ( U leest het goed ) vanaf de crashlocatie !!! en aan de verkeerde weg
Fietsroute is kennelijk prevelerend boven de historie - info PATS

PAAL 10

Beweeg cursor over het plaatje voor de 23 fouten/verbeteringen
Paal 10 - info bord - foto: PATS
Paal 10 - Infobord - 25 Sep 2013
foto: (c) PATS

!!! NIET OP DEZE LOCATIE NEERGESTORT !!!

*** Stirling Mk.I - BF353 - LS-E ***

back to SGLO list numbers for 50x50mi area

---------------------------------------------------------------------------------------
Crew: Stirling Mk.I - BF353 - LS-E - 16 Sep 1942 - Operation Essen
---------------------------------------------------------------------------------------
112290 - P/O. - Pilot - L. W. O'Hara - RAFVR - Age 24 - Runnymede Memorial - Panel 71 - MIA

655837 - Sgt. - Observer - R. J. Mumford - RAFVR - Age 26 - Runnymede Memorial - Panel 90 - MIA

1286192 - Sgt. - W.Operator / Air Gunner - R. E. Evans - RAFVR - Age 22 - Harderwijk General Cemetery - KIA

528664 - Sgt. - Flight Engineer - L. Cowen - RAFVR - Age 26 - Amsterdam New Eastern Cemetery - KIA

1332202 - Sgt. - Air Observer - T. C. F. Orr - RAFVR - Age 28 - Amsterdam New Eastern Cemetery - KIA

R/84435 - Sgt. - Mid Upper Air Gunner - W. E. Johnson - RCAF - Age 29 - Runnymede Memorial - Panel 104 - MIA

985822 - Sgt. - Rear Air Gunner - K. Forster - RAFVR - Age 24 - Amsterdam New Eastern Cemetery - KIA
---------------------------------------------------------------------------------------
For the order I did follow the original "printed" version of the "Loss card" - not the written index !!!
PILOT, NAV., W.OP., F.E., B.A., A.G., A.G.

Loss Card - BF353 - LS-E - O'Hara
Loss Card - BF353 - LS-E - O'Hara - via www.lancasterbombers.net
- - - Reproduced here by kind permission of "www.lancasterbombers.net" - - -



SGLO - T1842

STIRLING Mk.I BF353 - LS-E - 16 Sep 1942 - IJSSELMEER - CREW 7

112290 - Pilot Officer - Pilot - Leonard William O'Hara - RAFVR - Age 24 - MIA 655837 - Sergeant - Observer - Ronald John Mumford - RAFVR - Age 26 - MIA 1286192 - Sergeant - W.Operator / Air Gunner - Robert Edwin Evans - RAFVR - Age 22 - KIA 528664 - Sergeant - Flight Engineer - Leon Cowen - RAFVR - Age 26 - KIA
1332202 - Sergeant - Air Observer - Thomas Clarence Field Orr - RAFVR - Age 28 - KIA R/84435 - Flight Sergeant - Mid Upper Air Gunner - William Ernest Johnson - RCAF - Age 29 - MIA 985822 - Sergeant - Rear Air Gunner - Kenneth Forster - RAFVR - Age 24 - KIA

- 4 KIA - 3 MIA -

O'HARA(†) - MUMFORD(†) - EVANS(†) - COWEN(†)
ORR(†) - JOHNSON(†) - FORSTER(†)


- o - o - o -

Begin - Markering

Vlotgrasweg 15 - Natuurpark, Lelystad
1500m vanaf Vlotgrasweg 15 - Natuurpark, Lelystad
Niet het echte ANWB bord ... komt later - info PATS

PAAL 11

4 mei DRONTEN-versie - Palen 1 t/m 17 PATS versie
Paal 11 - locatie: Natuurpark, Lelystad PATS 11 - Do-217E-2 - W.Nr. 1161  - SGLO-T1471

7 bugs

Online PDF en het bordje zijn gelijk aan elkaar

De gehele bemanning:
DO 217,E1 ? ... Do-217E-2
Hptmn. ? ... Hptm.
Schlipprnbach ? ... Schlippenbach
Helmutt ? ... Helmut
Thiala ? ... Thiele
Schultz ? ... Schulz
Schultz ? ... Paul Schulz
Paal 011 ? ... Paal 11

Nog geen PATS-versie aanwezig.

PAAL 11

Beweeg cursor over het plaatje voor de 11 fouten/verbeteringen
Paal 11 - info bord - foto: PATS
Paal 11 - Infobord - 25 Sep 2013
foto: (c) PATS

- o - o - o -

Begin - Markering

Zeebiesweg
Zeebiesweg 25
Niet het echte ANWB bord ... komt later - info PATS

PAAL 12

4 mei DRONTEN-versie - Palen 1 t/m 17 PATS versie
Paal 12 - locatie: Zeebiesweg 25, Biddinghuizen PATS 12 - Wellington Mk.Ic T2702 LS-H - SGLO-T943

5 bugs

Online PDF en het bordje zijn NIET gelijk aan elkaar

15 sqd 15 Squadron RAF ? ... moet zijn 15 Squadron RAF - PDF versie
5bemanningsleden ? ... moet zijn 5 bemanningsleden - PDF versie

De bemanning: ... i.p.v. De gehele bemanning
Achternaam is fout weergegeven - Bewley ... moet zijn Beioley
Paal 012 ? ... Paal 12

PAAL 12

Beweeg cursor over het plaatje voor de 5 fouten/verbeteringen
Paal 12 - info bord - foto: PATS
Paal 12 - Infobord - 25 Sep 2013
foto: (c) PATS

*** Wellington Mk.Ic - T2702 - LS-H ***

back to SGLO list numbers for 50x50mi area

---------------------------------------------------------------------------------
Crew: Wellington Mk.Ic - T2702 - LS-H - 10 Feb 1941 - Mission: Hannover
---------------------------------------------------------------------------------
742039 - Sgt. - Pilot - W. R. Garrioch - RAFVR - Age .. - POW

742138 - Sgt. - Co-Pilot - W. H. Jordan - RAFVR - Age 22 - POW

751981 - Sgt. - Navigator - R. F. Beioley - RAFVR - Age .. - POW

40791 - Sgt. - W.Operator / Air Gunner - H. G. Hedge - RNZAF - Age .. - POW

967118 - Sgt. - W.Operator / Air Gunner - G. Reardon - RAFVR - Age 19 - KIA

528364 - Sgt. - Rear Air Gunner - J. Hall - RAFVR - Age .. - POW
---------------------------------------------------------------------------------
For the order I did follow the original "printed" version of the "Loss card" - not the written index
PILOT, NAV., W.OP., F.E., B.A., A.G., A.G.

Loss Card - T2702 - LS-H - Garrioch
Loss Card - T2702 LS-H - Garrioch - via www.lancasterbombers.net
- - - Reproduced here by kind permission of "www.lancasterbombers.net" - - -
- . - . -



SGLO - T943

WELLINGTON Mk.Ic - T2702 - LS-H - 10 Feb 1941 - 15 KM W OF KAMPEN - CREW 6

742039 - Sgt. - Pilot - William 'Bill' Robert Garrioch - RAFVR - Age .. - POW 742138 - Sgt. - Co-Pilot / Bomb Aimer - William Hansford Jordan  - RAFVR - Age 22 - POW 751981 - Sgt. - Navigator - Robert Fletcher Beioley - RAFVR - Age .. - POW
40791 - Sgt. - W.Operator / Air Gunner - Hardie George Hedge - RNZAF - Age .. - POW 967118 - Sgt. - W.Operator / Air Gunner - Glyndwr 'Taffy' Reardon - RAFVR - Age 19 - KIA 528364 - Sgt. - Rear Gunner - John Hall  - RAFVR - Age .. - POW - wounded

- 1 KIA - 5 POW -

GARRIOCH - JORDAN - BEIOLEY
HEDGE - REARDON(†) - HALL


- o - o - o -


Begin - Markering

Lisdoddeweg
Lisdoddeweg 24
Niet het echte ANWB bord ... komt later - info PATS

PAAL 13

4 mei DRONTEN-versie - Palen 1 t/m 17 PATS versie
Paal 13 - locatie: Lisdoddeweg 24, Dronten PATS 13 - Gotha G.IV 1065/16 - 'Englandflieger' -  Kavel S-55

9 bugs

Online PDF en het bordje zijn NIET gelijk aan elkaar

Weet nu wie de kaas heeft meegenomen.
"Weinig kaas van gegeten"
Kaas is dus op voor de overige palen ;) ... en dat is te zien.

3x IJsselstein ? ... moet zijn Ysselstein
15 oktober ? ... moet zijn 15 oktober 1917
Uffz. ? ... moet zijn Vzfw.
Emiel Haes ? ... moet zijn Emil Haas
Paal 013 ? ... Paal 13

Gotha G.IV 1065/16 - 'Englandflieger' - Kavel S-55

PAAL 13

Beweeg cursor over het plaatje voor de 12 fouten/verbeteringen
Paal 13 - info bord - foto: PATS
Paal 13 - Infobord - 25 Sep 2013
foto: (c) PATS

Kavel S-55 - Paal 13 - Gotha G.IV 1065/16
50% Locatie: Kavel S-55 - Paal 13 - Gotha G.IV 1065/16

Waarom de paal niet aan de Zeeasterweg ?
Afstand 1300 m

*** Gotha G.IV - 1065/16 ***

back to SGLO list numbers for 50x50mi area

Gotha G.IV 1065/16 - 'Englandflieger' - Kavel S-55

Letter 17-sep-1945 - Emil Haes - WWI Grave No. 570 Vollenhove
In the same letter - 17 Sept 1945 - There is also mentioned a German Airmen - WW I -
buried ? 29 Sept 1917 ? , Emil Haes - born 29 Sept 1890 - in Grave No. 570 - Vollenhove Cemetery
Reinterred in Ysselsteyn, Limburg, The Netherlands - German "Soldatenfriedhof " - Section 1914-1918 - Block A Grab 23
one of the 85 Germans of WW I buried at the largest War cemetery - 28 ha - 31598 Graves
- info - 12 Dec 2008 - PATS -
- burial date is questionable - see below 'NRC' paper clippings -

Vzfw. Emil Haes - Grab A 23 - 1914-1918 Ysselsteyn Vzfw. Heinz Schreiber - Grab A 22 - Vzfw. Emil Haes - Grab A 23 - 1914-1918 Ysselsteyn
German "Soldatenfriedhof " - Ysselsteyn - Section 1914-1918 - Heinz Schreiber - Emil Haes
- images via Mariëtte Hendriks - Volksbund.de - 17 Sep 2009 -


Gotha G IV 406/16 in Belgium 1917
Gotha G.IV 406/16 - Genth/Radke - Belgium 1917
- image courtesy Thomas Genth -
www.angelfire.com/hi5/tgenth/gotha/GothaGIVe.htm

Specifications (Gotha G.V) - General characteristics - 232 G.IV bombers were built
Fuselage: Plywood construction - Wings: Plywood , fabric covered
Role: Bomber - Manufacturer Gothaer Waggonfabrik AG - Designed by Hans Burkhard
First flight 1917 - Primary user Luftstreitkräfte - Produced 1917 to 1918
Crew: 3 - Length: 12.42 m (40 ft 8 in) - Wingspan: 23.70 m (77 ft 9 in)
Height: 4.5 m (14 ft) - Wing area: 89.5 m² (963.6 ft²)
Empty weight: 2,739 kg (6,039 lb) - Max takeoff weight: 3,967 kg (8,745 lb)
Powerplant: 2 × Mercedes D.IVa inline engine, 260 hp (191 kW) each
Performance: Maximum speed: 140 km/h (87 mph) - Range: 840 km (522 miles) - Service ceiling: 6,500 m (21,325 ft)
Armament: 2 or 3 × 7.92 mm (.312 in) Parabellum MG14 machine guns
- Specifications via wikipedia -
- . - . -

In the night of 28/29 Sep 1917, three Gothas were lost by "Fliegertruppe III"
Crew of G.IV - 1065/16 - Vzfw. Emil Haes, Lt. Martin Emmler and Vzfw. Heinrich Schreiber
did crash into Zuiderzee
In the night of 3/4 Oct 1917, the nets of fishing boat EB61 did caught
a part of a wing, which was brought on land in Elburg - Prov. of Gelderland
On Oct 10, the body of Lt. Martin Emmler (schot wounds) was found by UK125 of J. Wakker
He was buried, Saturday 13 Oct 1917 with Military Funeral Honor in Kampen [ source: Elburgsche Courant ]
10 October is given in the records as his death
Reinterred in Ysselsteyn, Limburg, The Netherlands - German "Soldatenfriedhof " - Section 1914-1918 - Block B Grab 30
Ltn.d.R. Martin Emmler, Ober-Düsseldorf, born 4 Apr 1886, Breslau (Breslau after 1945: Wroclaw,Poland)
source birth date and place: "Casualties of the German Air Service 1914-1920"
- . - . -
undercarriage Gotha G.IV 1065/16 found Aug 1963 - at location
Undercarriage Gotha G.IV 1065/16 at location - Kavel S-55 - Aug 1963
Salvage landing gear and bombload of G.IV 1065/16 is done by RNLAF on 7 Aug 1963
it's also described on pages 45-47 - "In de schaduw van de glorie" by S. L. Veenstra (A4-188 pages)

Pilot - - - - - - - - - - - - - - - Observer / Bombardier / Air Gunner - - - - - - - - - - Air Gunner
Vzfw. Emil Haes - Grab A 23 1914-1918 - Ysselsteyn Lt. Martin Emmler - Grab B 30 1914-1918 - Ysselsteyn Vzfw. Heinz Schreiber - Grab A 22 1914-1918 - Ysselsteyn
Vzfw. Emil Haes - - - - - - - - - - - - Lt. Martin Emmler - - - - - - - - - - Vzfw. Heinz Schreiber
Flugzeugführer - - - - - - - - Beobachter / Bomben-und MG-Schütze - - - - - - - - - MG Schütze

It's Vzfw. Emil HAAS - info PATS

G.V 668/16 crash-landed [28 Sep 1917 - 23:00pm] near Sneek - Prov. of Friesland / Frisian
Crew: Lt. Hans Starck, Flugzeugführer, Fw. Wolfgang Dietz und apprentice-pilot Herbert Fliege.
was set on fire by crew: Lt. Starck, Fw. Dietz and Flugschüler Fliege. All three (3) unhurt
- info - Frits Gerdessen - 6 Feb 2009 -
- . - . -

Gotha G.V 668/16 - Sneek Gotha G.V 668/16 - Sneek
Gotha G.V 668/16 - Sneek
Gotha G.V 668/16 - Sneek
sources: Wim Boomgaard and Johan G. Visser
via Frits Gerdessen - 28 Jan 2013 -

Gotha G.V 668/16 crash-landed on 28 Sep 1917 - Friday evening 23:00pm
Leeuarder Courant - clips - 29 Sep / 01 Nov 1917
Sat 29 Sep 1917 - - - Gotha G.V 668/16 - Sneek - - - Mon 01 Oct 1917
News clips / Leeuwarder Courant archive - via Douwe Drijver - 28 Jan 2013 -
discrepancy - Storck - Starck
- . - . -

- . - . -
Vzfw. = VZF. = Vizefeldwebel (acting Sergeant) - info PATS -
- . - . -
Last WWI update - 22 Feb 2017 - PATS -

- o - o - o - o - o - o - o - o - o - o - o - o - o - o - o - o - o - o - o - o - o - o - o - o - o - o - o -



GOTHA G.IV 1065/16 - 29 Sep 1917 - ZUIDERZEE - CREW 3

 Vzfw. Emil Haas - Grave No. 570  Lt. Martin Emmler  Vzfw. Heinz Schreiber

- 3 KIA -

HAAS (†) - EMMLER(†) - SCHREIBER(†)

- Haas, Emmler and Schreiber not found so far -

- cyan - 1 - contact with next of kin - - - red - 3 - not found so far - - 52 found out of 56 = 93%

- o - o - o -

Begin - Markering

Vuursteenweg
Vuursteenweg 33

PAAL 14

4 mei DRONTEN-versie - Palen 1 t/m 17 PATS versie
Paal 14 - locatie: Vuursteenweg 33, Swifterbant PATS 14

2 bugs

Online PDF en het bordje zijn NIET gelijk aan elkaar

polders ? ... Polders
Paal 014 ? ... Paal 14

Nog geen PATS-versie aanwezig.

PAAL 14

Beweeg cursor over het plaatje voor de 2 fouten/verbeteringen
Paal 14 - info bord - foto: PATS
Paal 14 - Infobord - 11 Dec 2013
foto: (c) PATS

- o - o - o -

Begin - Markering

Visvijverweg
Visvijverweg 57

PAAL 15

4 mei DRONTEN-versie - Palen 1 t/m 17 PATS versie
Paal 15 - locatie: Visvijverweg 57, Lelystad PATS 15 - Lancaster Mk.I - ED357 - PH-S - SGLO-T2424

22 bugs

Online PDF en het bordje zijn NIET gelijk aan elkaar

Vleugeldeel mey motor ? ... moet zijn ... vleugeldeel met de vierde motor - PDF versie
RAf ? ... RAF - PDF versie
Punten toevoegen - PDF versie

Lancaster ? ... Lancaster Mk.I
12de squadron ? ... No. 12 Squadron
Paal 017 ? ... Paal 17
Lege regel toevoegen
Wireless Air Operator ? ... Wireless Op. / Air Gunner
Sgt. D. N. Campbell etc ....
Surray ... moet zijn Surrey
4x RAF ? ... moet zijn RAFVR
George ? ... moet zijn Albert
Spaties
Paal 015 ? ... Paal 15

Verwijzing naar Paal 17 (Edelhertweg)

"G E B O R G E N - I N - D E - P O L D E R K L E I " - blz. 51 t/m 56 - en - t2424.htm

PAAL 15

Beweeg cursor over het plaatje voor de 22 fouten/verbeteringen
Paal 15 - info bord - foto: PATS
Paal 15 - Infobord - 11 Dec 2013
foto: (c) PATS

*** Lancaster Mk.I - ED357 - PH-S ***

back to SGLO list numbers for 50x50mi area

---------------------------------------------------------------------------------------
Crew: Lancaster Mk.I - ED357 - PH-S - 12 Jun 1943 - Operation Düsseldorf
---------------------------------------------------------------------------------------
409256 - F/Sgt. - Pilot - D. M. Thomson - RAAF - Age 26 - KIA

1098656 - Sgt. - Navigator - K. Bowes - RAFVR - Age 23 - MIA

1345600 - Sgt. - W.Operator / Air Gunner - D. N. Campbell - RAFVR - Age 21 - KIA

1172557 - Sgt. - Flight Engineer - J. L. Osborne - RAFVR - Age 20 - KIA

1553630 - Sgt. - Bomb Aimer - W. M. Ward - RAVFR - Age 20 - KIA

R/146605 - Sgt. - Mid Upper Air Gunner - W. T. Pingle - RCAF - Age 22 - POW

R/51866 - Sgt. - Rear Air Gunner - C. W. A. Sparling - RCAF - Age .. - POW
---------------------------------------------------------------------------------------
For the order I did follow the original "printed" version of the "Loss card" - not the written index
PILOT, NAV., W.OP., F.E., B.A., A.G., A.G.

Loss Card - ED357 - PH-S - Thomson
Loss Card - ED357 - PH-S - Thomson - via www.lancasterbombers.net
- - - Reproduced here by kind permission of "www.lancasterbombers.net" - - -
- . - . -



SGLO - T2424

LANCASTER Mk.I - ED357 - PH-S - 12 Jun 1943 - IJSSELMEER - CREW 7

409256 - Flight Sergeant - Pilot - Daniel McNicol Thomson - RAAF - Age 26 - KIA 1098656 - Sergeant - Navigator - Kenneth Bowes  - RAFVR - Age 23 - MIA 1345600 - Sergeant - W.Operator / Air Gunner - Douglas Noel Campbell  - RAFVR - Age 21 - KIA 1172557 - Sergeant - Flight Engineer - James Leslie Osborne  - RAFVR - Age 20 - KIA
1553630 - Sergeant - Bomb Aimer - William Middleton Ward  - RAVFR - Age 20 - KIA R/146605 - Sergeant - Mid Upper Air Gunner - William 'Bill' Thomas Pingle  - RCAF - Age 22 - POW R/51866 - Sergeant - Rear Air Gunner - Clarence Wesley Albert 'Sparky' Sparling - RCAF - Age .. - POW

- 4 KIA - 1 MIA - 2 POW -

THOMSON(†) - BOWES(†) - CAMPBELL(†) - OSBORNE(†)
WARD(†) - PINGLE - SPARLING


- o - o - o -

Begin - Markering

Tarpanweg
Tarpanweg 3

PAAL 16

4 mei DRONTEN-versie - Palen 1 t/m 17 PATS versie
Paal 16 - locatie: Tarpanweg 3, Swifterbant PATS 16

3 bugs

Online PDF en het bordje zijn NIET gelijk aan elkaar

31-OCT-1941 ? ... moet zijn ... 31 oktober 1941 - PDF versie

zuidwesten ? ... zuiden
Paal 016 ? ... Paal 16

Nog geen PATS-versie aanwezig.

PAAL 16

Beweeg cursor over het plaatje voor de 3 fouten/verbeteringen
Paal 16 - info bord - foto: PATS
Paal 16 - Infobord - 11 Dec 2013
foto: (c) PATS

Kavel H-79 - Bf-110 - Kepezynski - SGLO-T1323
100% Locatie: Kavel H-79 - Bf-110 - SGLO-T1323

SGLO verliesregister geeft: Kepezynski

- o - o - o -

Begin - Markering

Edelhertweg
Edelhertweg ..

PAAL 17

4 mei DRONTEN-versie - Palen 1 t/m 17 PATS versie
Paal 17 - locatie: Edelhertweg .., Lelystad PATS 17 - Lancaster Mk.I - ED357 - PH-S - SGLO-T2424

21 bugs

Geen infobordje aan Paal 17

Verwijzing naar Paal 17 staat op Paal 15
Zie Paal 15 voor tekst

*** Lancaster Mk.I - ED357 - PH-S ***

back to SGLO list numbers for 50x50mi area

---------------------------------------------------------------------------------------
Crew: Lancaster Mk.I - ED357 - PH-S - 12 Jun 1943 - Operation Düsseldorf
---------------------------------------------------------------------------------------
409256 - F/Sgt. - Pilot - D. M. Thomson - RAAF - Age 26 - KIA

1098656 - Sgt. - Navigator - K. Bowes - RAFVR - Age 23 - MIA

1345600 - Sgt. - W.Operator / Air Gunner - D. N. Campbell - RAFVR - Age 21 - KIA

1172557 - Sgt. - Flight Engineer - J. L. Osborne - RAFVR - Age 20 - KIA

1553630 - Sgt. - Bomb Aimer - W. M. Ward - RAVFR - Age 20 - KIA

R/146605 - Sgt. - Mid Upper Air Gunner - W. T. Pingle - RCAF - Age 22 - POW

R/51866 - Sgt. - Rear Air Gunner - C. W. A. Sparling - RCAF - Age .. - POW
---------------------------------------------------------------------------------------
For the order I did follow the original "printed" version of the "Loss card" - not the written index
PILOT, NAV., W.OP., F.E., B.A., A.G., A.G.

Loss Card - ED357 - PH-S - Thomson
Loss Card - ED357 - PH-S - Thomson - via www.lancasterbombers.net
- - - Reproduced here by kind permission of "www.lancasterbombers.net" - - -
- . - . -



SGLO - T2424

LANCASTER Mk.I - ED357 - PH-S - 12 Jun 1943 - IJSSELMEER - CREW 7

409256 - Flight Sergeant - Pilot - Daniel McNicol Thomson - RAAF - Age 26 - KIA 1098656 - Sergeant - Navigator - Kenneth Bowes  - RAFVR - Age 23 - MIA 1345600 - Sergeant - W.Operator / Air Gunner - Douglas Noel Campbell  - RAFVR - Age 21 - KIA 1172557 - Sergeant - Flight Engineer - James Leslie Osborne  - RAFVR - Age 20 - KIA
1553630 - Sergeant - Bomb Aimer - William Middleton Ward  - RAVFR - Age 20 - KIA R/146605 - Sergeant - Mid Upper Air Gunner - William 'Bill' Thomas Pingle  - RCAF - Age 22 - POW R/51866 - Sergeant - Rear Air Gunner - Clarence Wesley Albert 'Sparky' Sparling - RCAF - Age .. - POW

- 4 KIA - 1 MIA - 2 POW -

THOMSON(†) - BOWES(†) - CAMPBELL(†) - OSBORNE(†)
WARD(†) - PINGLE - SPARLING


- o - o - o -

Begin - Markering

Ketelmeerdijk
Ketelmeerdijk ..

? PAAL xx ?


4 mei DRONTEN-versie - Palen 1 t/m 17 PATS versie
Paal xx PATS xx - WELLINGTON Mk.X HF544 - HD-Q - SGLO-T2610

0 bugs

Status Stichting - onbekend - 04 Dec 2013 - info PATS

WELLINGTON Mk.X HF544 - HD-Q

Wordt begin april 2014 geborgen - info Ongeland
Dat wordt dan minimaal de 4e keer sinds de crash ! - info PATS

Berging van bommenwerper start in maart - 11 februari 2014 - "klik hier"
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
De bergingsoperatie van het vliegtuigwrak in het Ketelmeer nabij Dronten gaat volgende maand van start.
Dan komt er een ponton in het water waarop later een hijswerktuig geplaatst wordt.
De feitelijke berging staat gepland voor mei, maar is afhankelijk van de weersomstandigheden.
Het is bijna zeker dat het om een Wellington bommenwerper gaat die in 1943 is neergeschoten.
Vier van de vijf bemanningsleden zijn nooit gevonden.
De berging staat onder leiding van majoor Arie Kappert van de Bergingsdienst Luchtmacht.
----------------------------------
www.omroepflevoland.nl/

*** Wellington Mk.X - HF544 - HD-Q ***

back to SGLO list numbers for 50x50mi area

Crew: Wellington Mk.X - HF544 - HD-Q - 26 Jun 1943 - Operation Gelsenkirchen
---------------------------------------------------------------------------------
406634 - F/Sgt. - Pilot - A. B. R. Airy - RAAF - Age 26 - MIA

414960 - F/O. - Navigator - W. E. Riley - RAAF - Age 25 - KIA

1266030 - Sgt. - W.Operator / Air Gunner - T. M. Atkinson - RAFVR - Age .. - MIA

1255176 - Sgt. - Bomb Aimer - G. C. Green - RAFVR - Age 20 - MIA

1435337 - Sgt. - Rear Air Gunner - G. R. Johnson - RAFVR - Age 20 - MIA
---------------------------------------------------------------------------------
For the order I did follow the original "printed" version of the "Loss card" - not the written index
PILOT, NAV., W.OP., F.E., B.A., A.G., A.G.

Loss Card - HF544 - HD-Q - Airy
Loss Card - HF544 - HD-Q  - Airy - via www.lancasterbombers.net
- - - Reproduced here by kind permission of "www.lancasterbombers.net" - - -
- . - . -



SGLO - T2610

WELLINGTON Mk.X HF544 - HD-Q - 26 Jun 1943 - IJSSELMEER/URK - CREW 5

406634 - Flight Sergeant - Pilot - Andrew Basil Reginald Airy - RAAF - Age 26 - MIA 414960 - Flying Officer - Navigator - William Eric Riley - RAAF - Age 25 - KIA 1266030 - Sergeant - W.Operator / Air Gunner - Thomas Martin Atkinson - RAFVR - Age .. - MIA
1255176 - Sergeant - Bomb Aimer - George Charles Green - RAFVR - Age 20 - MIA 1435337 - Sergeant - Rear Air Gunner - George Ronald Johnson - RAFVR - Age 20 - MIA

- 1 KIA - 4 MIA -

AIRY(†) - RILEY(†) - ATKINSON(†)
GREEN(†) - JOHNSON(†)


EXPLANATION OF COLOR AROUND ID-PHOTO
UITLEG VAN KLEUR RONDOM ID-FOTO
Red border means ... No contact ... NO PHOTO Cyan border means ... contact with next-of-kin, friends or others Gray border means ... I do have a photo Lightgreen border means ... I spoke with this person by phone Gold border means ... I met this person
- o - o - o -
ROOD = Rood betekent .... Geen contact ... GEEN FOTO
CYAAN = Cyaan betekent .... contact met familie, vrienden of anderen
GRIJS = Grijs betekent .... Ik heb een foto
LICHTGROEN = Lichtgroen betekent .... Telefonisch gesproken
GOUD = Goud betekent .... Persoonlijk ontmoet
- o - o - o -

Begin - Markering

Palen 01 - 16 - Bugs impressie
Oostelijk Flevoland - Palen 01 - 17 - "Bugs" impressie - plaatje is bijgewerkt
Elke "bug" is weergegeven met de rode aanbevelingen in deze "weergave" ( Nu 215 stuks !).
Gemiddeld 13.44 fouten per bord ... wat resulteert in een -3.44 als cijfer in mijn optiek.
Niet iedereen zal het meteen opvallen maar voor de oplettende "kenner" is dit een farce.
In één oogopslag geeft bovenstaand plaatje aan wat er zoal kan worden verbeterd.
Paal 15 verwijst naar Paal 17 (geen bordje aan Paal 17).

Oostelijk Flevoland - Kavels en Palen
Oostelijk Flevoland - Kavels en Palen
December 2013 - Huidige locatie van de palen 1 t/m 17 - December 2013

S A M E N V A T T I N G - 4 MEI HERDENKING DRONTEN

Palen 1 t/m 17 (2011 nummering)

STATUS - DECEMBER - 2014
nummer
infobord
aanbevelingen locatie actie update nummer
infobord
aanbevelingen locatie actie update

1


Paal 1 - infobord
Paal 1 - infobord met verbeteringen
wit
rood
rood

2


Paal 2 - infobord
Paal 2 - infobord met verbeteringen
oranje
rood
rood

3


Paal 3 - infobord
Paal 3 - infobord met verbeteringen
rood
rood
rood

4


Paal 4 - infobord
Paal 4 - infobord met verbeteringen
rood
rood
rood

5


Paal 5 - infobord
Paal 5 - infobord met verbeteringen
wit
rood
rood

6


Paal 6 - infobord
Paal 6 - infobord met verbeteringen
wit
rood
rood

7


Paal 7 - infobord
Paal 7 - infobord met verbeteringen
wit
rood
rood

8


Paal 8 - infobord
Paal 8 - infobord met verbeteringen
rood
rood
rood

9


Paal 9 - infobord
Paal 9 - infobord met verbeteringen
groen
rood
rood

10


Paal 10 - infobord
Paal 10 - infobord met verbeteringen
oranje
rood
rood

11


Paal 11 - infobord
Paal 11 - infobord met verbeteringen
wit
rood
rood

12


Paal 12 - infobord
Paal 12 - infobord met verbeteringen
oranje
rood
rood

13


Paal 13 - infobord
Paal 13 - infobord met verbeteringen
wit
rood
rood

14


Paal 14 - infobord
Paal 14 - infobord met verbeteringen
groen
rood
rood

15


Paal 15 - infobord
Paal 15 - infobord met verbeteringen
oranje
rood
rood

16


Paal 16 - infobord
Paal 16 - infobord met verbeteringen
groen
rood
rood

17


Paal 17 - infobord
Paal 17 - infobord met verbeteringen
groen
rood
rood
STATUS - DECEMBER - 2014
Voor de laatste update zie de site van betreffende Stichting - 24 Dec 2014

ROOD LICHT ... (37x) ... dringende actie is gewenst
ORANJE LICHT ... (4x) ... kleine actie is gewenst
GEEL LICHT ... (0x) ... in bewerking bij desbetreffende Stichting
GROEN LICHT ... (4x) ... oké
WIT LICHT ... (6x) ... geen commentaar, in bewerking bij PATS

@@@@@@@@@@@

bug-free impressie
"Bug-free"? .... De tijd zal het leren.

*** HET EIND IS ZOEK WANNEER MEN ZICHZELF BOVEN DE HISTORIE PLAATST ***


2006 - MEDIA - LINKS - 2017

‘Het gaat om oorlogsfeiten’ - - "klik hier" - 03 May 2017
VOLLENHOVE - Het is een foto van WOp/Air Gunner W.C. Wood. Die ontbrak nog, omdat Schuurman die zeven dagen per week,
tien uren per dag als vrijwillig Tweede Wereldoorlog onderzoeker bezig is, geen link kon vinden met een familielid.
Uiteraard zat dat de speurder niet lekker. ‘Via de SMAMF (Stichting Missing Airmen Memorial Foundation) in Friesland
kreeg ik dit voorjaar aan aanwijzing richting Londen, maar acht e-mailtjes die kant op leverde dat nog niks op.
Toen kwamen ze vanuit Leeuwarden met een adres van een achternicht. Die gaf me het telefoonnummer van haar vader Ray Wood.
Het telefoontje bracht de oplossing: hij had nog een foto van zijn oom Bill.’ Het contact was bovendien weer een mijlpaal
voor Schuurman. ‘Wood was de 600ste buitenlandse familie waar ik contact mee had.
Inmiddels zijn het er al weer 604.’

Hoe een verzetsstrijder tientallen gecrashte piloten redde - - "klik hier" - 29 Apr 2017
VOLLENHOVE: zomerochtend 1944
Alleen als het echt ernstig is, noemt Joops vader hem bij zijn echte naam, Johannes.
Op een zomerochtend in 1944 is het zover. 'Luister even heel goed, Johannes. Jij fietst zo naar boer Klaas.
Er zullen een paar mannen achter je aan fietsen, ze blijven op 20, 25 meter afstand.
Als ze worden aangehouden door Duitsers, fiets jij gewoon door.
Je hoort niet bij ze en kent ze niet . . . . . .
. . . . . . . . Minnesota 2016: leven dankzij de Kingma-doctrine
Marla Okner (62) is de groep Kingma nog altijd dankbaar.
Ongeveer twee weken voordat Garrett crasht, overkomt haar vader Marlowe Olson hetzelfde . . . . . . . . .
. . . . . . . . Ook Marla’s moeder weet maar weinig van het oorlogsverleden van haar man. Tot ze op een dag een
telefoontje uit Nederland krijgt. Het is dan 2009, net een jaar na de dood van Marlowe.
Aan de andere kant van de lijn zit Teunis Schuurman, een amateurarchivaris die zijn dagen inmiddels al meer dan tien jaar fulltime vult
met het vervolmaken van zijn missie: het achterhalen van alle vliegtuigen en inzittenden
die in de Tweede Wereldoorlog zijn gecrasht in en rondom Vollenhove. En vooral: foto’s van de betrokken soldaten
verzamelen. Hoe completer het beeld, des te groter de voldoening.

The Incredible Story Of A WWII Bomber Bought By Lane Tech Students - - "klik hier" - 15 Mar 2017
CHICAGO — Ted Szalinski never forgot the announcement he heard in 1944 while he was a student at Lane Tech:
A bomber plane bought with money raised by the students had been shot down somewhere in Europe.
"We knew that the plane had been lost, but that was all I ever heard about it for 30 years or so," Szalinski said.
For decades, Szalinski, who is now 89, searched for answers about the plane,
which had been named "Lane Tech of Chicago."
Recently, through the help of fellow Lane Tech alumnus Tom Kane and a 66-year-old World War II researcher in Netherlands,
Szalinski finally has his answers.
"I think I have closure about it as far as I can see, thanks to a lot of people, including our fellow in Holland," Szalinski said.
The whereabouts of the "Lane Tech of Chicago" plane were discovered by Teunis Schuurman, aka PATS,
a Dutchman and volunteer World War II researcher

The Last Flight of John Hascall - - "klik hier" - 2016 Volume 53 Number 2
In the Netherlands American Cemetery in Margraten lie the graves of 8,301 Americans killed during World War II.
In Plot H, Row 8, Grave 9 rests John Sherman Hascall. His story, like all the others, is far too short.

When you live on Lake Superior, one of the first things you learn is how to swim.

Growing up in Marquette, Nancy Krohn remembers her older brother John teaching her in those cold waters.
Now 93 and living in Ann Arbor, she also recalls he was the neighborhood hero.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Since August 16, 2007 I'm in touch with Mrs. Nancy Krohn, Ann Arbor, MI - info PATS

Mijlpaal voor Per Adres Teun Schuurman (PATS) - - "klik hier" - 08 Sep 2016
MARKNESSE: Meer dan 30.000 uur vrijwilligerswerk WO II onderzoek
Even een feitje. Op een bewegwijzeringsbord bij het Geomatics Business Park in Marknesse vind je naast
bedrijven als Geoserve en Ecoflight ook een bewegwijzering naar Pats. Velen in onze regio weten precies waar
PATS voor staat, namelijk Per Adres Teun Schuurman en Teunis houdt van feitjes, van cijfertjes.
Nog zo’n feitje: op 31 maart 2006 om 14.44 uur ontving Teunis Schuurman een mailtje van de Canadese Brenda Gibbs.

Teunis Schuurman onderzoekt al tien jaar de verhalen van omgekomen vliegers - - "klik hier" - 05 Mei 2016
VOLLENHOVE: Het begon allemaal in 2006 met een simpele vraag per email van Brenda Gibbs uit Canada.
Of Teunis Schuurman haar mee wilde nemen naar het graf van haar oom Flight Sergeant Jack Edward Gibbs
op de Vollenhoofse begraafplaats.

Markeringspaal voor neergestorte Lancaster - - "klik hier" - 18 Okt 2014
ALMERE: Langs de dijk in Pampus is zaterdag de eerste Almeerse markeringspaal onthuld
voor een neergestort vliegtuig. Het gaat om een Engelse Lancaster ED706 die op 1 mei 1943
met zeven bemanningsleden neerstortte in het toenmalige IJsselmeer.

PATS onderzoekt vliegtuigcrashes uit de Tweede Wereldoorlog - - "klik hier" - 17 Sep 2014
MARKNESSE – Een mailtje uit Canada was genoeg om het roer helemaal om te gooien.
Al sinds 2006 doet Teunis Schuurman (64) onderzoek naar bemanningsleden
van geallieerde vliegtuigen die crashten tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Stationsplein - Crashpalen - - "klik hier" - 19 Feb 2013
Ik moet eerlijk zijn: toen ik op één van de crashpalen in Biddinghuizen zag
dat daar een 'Messersmith' was neergestort, gingen mijn haren recht overeind staan.

Stevige discussie over fouten op crashpalen - - "klik hier" - 18 Feb 2013
Dronten - Er is stevige kritiek op de crashpalen die in de gemeente Dronten staan.
De palen staan bij de plaatsen waar in (voornamelijk) de Tweede Wereldoorlog vliegtuigen
zijn neergestort. Hierbij zijn de nodige fouten gemaakt.

PAAL 25 - Crashroute Noordoostpolder maakt oorlogsgeschiedenis zichtbaar - - "klik hier" - 29 Nov 2013
Nagele - Wethouder Paul Vermeulen heeft vrijdagmiddag aan de Vliegtuigweg bij Nagele de crashroute
in de Noordoostpolder geopend. Een blauw-wit gestreepte paal markeert de plek waar in de Tweede Wereldoorlog
een geallieerd vliegtuig is neergehaald.

ONGELAND - Palen markeren vliegtuigcrashes - - "klik hier" - 29 november 2013
In Noordoostpolder worden dertien zogenoemde markeringspalen geplaatst.
Deze palen geven aan waar in de oorlog vliegtuigen zijn gecrasht.
Vrijdagmiddag is de officiele eerste paal onthuld aan de Vliegtuigweg.

ONGELAND - Gerard op locatie: oude vliegtuigen - - "klik hier" - 15 oktober 2013
Stichting Ongeland is in NOP palen aan het plaatsen op plekken waar vliegtuigen zijn gecrasht.
Verder moet er een historische fietsroute komen.

ONGELAND - Boek beschrijft twaalf crashes - - "klik hier" - 2 mei 2013
Geborgen in de Polderklei:
dat is de titel van een boek over vliegtuigen die in dit gebied in de Tweede Wereldoorlog zijn neergestort.
Het boek is een initiatief van Lelystedeling Bert Wijs en de Stichting Ongeland.

4 MEI DRONTEN - Leerlingen Wilgerijs adopteren monument - - "klik hier" - 1 mei 2012
Basisschool Het Wilgerijs in Dronten ontfermt zich een jaar lang over het oorlogsmonument op De Rede.
Deze school zorgt ervoor dat het er spik en span bijligt op de dag van de herdenking op 4 mei.

4 MEI DRONTEN - Stichting 4 mei is verbaasd over monument Harderwijk - - "klik hier" - 6 April 2012
De stichting 4 Mei in Dronten is bijzonder verbaasd over het voornemen van de gemeente Harderwijk
om binnenkort een groot monument te onthullen voor omgekomen vliegeniers in de Tweede Wereldoorlog.

PATS - Zwemvest terug naar kleinzoon - - "klik hier" - 23 maart 2012
Nathan Boyer ontvangt reddingsvest c.q. "May-West" van Thijs Rozeboom.
*** Webpagina onderhouden door Henk van Heerde ***

ONGELAND - Werkgroep wil crash-route door hele provincie - - "klik hier" - 13 december 2011
Er moeten in heel Flevoland palen komen die aangeven waar vliegtuigen in de Tweede Wereldoorlog zijn neergestort.
Dat gaat de werkgroep Ongeland proberen te realiseren.

Deskundig ? ..... RQ code ? ..... Club Ongerund ? - zie radiointerview Hans Coors

PATS - POPPY DAY - - "klik hier" - 11 Nov 2011
Vollenhove - Poppy Day - Blokzijl
Echtpaar Moggridge herdenkt de gevallenen in Vollenhove en Blokzijl - 2005 - heden.

AIRGUNNERS - Herdenkingspalen langs de crashroute - - "klik hier" - 29 Apr 2011
Herdenkingspalen langs de crashroute in Oostelijk Flevoland.

PATS - Vraagbaak voor familieleden - - "klik hier" - 26 oktober 2010
Bezoek van Marla Okner-Olson, haar vader was de navigator van B-24H "Portland Anne".

PATS - Den Oosterhuis - Avereest - - "klik hier" - 26 Oktober 2010
vliegtuigcrash van B-24 Liberator "Portland Ann", 8 Maart 1944, Den Oosterhuis (Balkbrug)

4 MEI DRONTEN - Airgunners krijgen medaille - - "klik hier" - 2 mei 2010
Een groep airgunners kreeg maandagmiddag een medaille van de Stichting 4 mei Herdenking Dronten.
De medailles werden uitgereikt door burgemeester Aat de Jonge.

PATS - De Tweede Wereldoorlog in en rond Vollenhove - "klik hier" - 2006 - heden
*** Webpagina onderhouden door Henk van Heerde ***

PATS - Jack Edward Gibbs - - "klik hier" - 31 maart 2006 - heden
Gedetailleerde info en foto's over crashes in een vierkant van 80 bij 80 km.
Het beslaat voor een groot gedeelte de provincie Flevoland
Let op .... deze link is over 2600 pagina's lang ... het duurt dus even.

U kunt ook alles downloaden vanaf hieronder om het op uw PC te installeren.

*** Alle informatie is zorgvuldig vergaard sinds 31 maart 2006 ***


!!! 209MB !!! 3259 pages !!! DOWNLOAD ALL WWII DATA of PATS
!!! ALMOST FREE !!! - DOWNLOAD ALL WWII DATA of PATS - !!! ALMOST FREE !!!
!!! Alleen voor lokaal gebruik / Only for local use !!!

© PATS, 2006 - 2017

STICHTINGEN gerelateerd PATS gerelateerd

2006 - MEDIA - LINKS - 2017


Gebied 80 x 80 km - Locatie Vollenhove als centrum
80x80km map

Voor meer informatie, plaats uw cursor op de rode en gele bolletjes
56 begraafplaatsen met in totaal 496 Oorlogsgraven
Emmeloord-4 betekend dat er zich 4 Oorlogsgraven van de Commonwealth bevinden
Ook zijn de crashpalen gelinkt indien aanwezig.
De provincie Flevoland is globaal het 3e kwadrant en beslaat 25% van mijn "vierkant".
- . - . -

50x50mi map
Move cursor over map image for more info of cemeteries or crash locations

496 Graves - 56 Commonwealth War Cemeteries - area Vollenhove
This area is 2500 Square miles - 15% of the Netherlands -
Netherlands = 41526 sq km - 16485 sq mi
----------- boundaries -----------
NORTH - Akkrum on North boundary - Lat: 53°03'00 N, Long: 5°50'00 E
EAST - Beilen on East boundary - Lat: 52°52'00 N, Long: 6°31'00 E
SOUTH - Harderwijk on South boundary - Lat: 52°20'00 N, Long: 5°38'00 E
WEST - Stavoren on West boundary - Lat: 52°53'00 N, Long: 5°21'00 E
Vollenhove - Center - Lat: 52°41'00 N, Long: 5°57'00 E

50 mi = 80.46736094 km

Download 50x50 mi grid as kmz file for Google Earth display

- Tot op heden contact gelegd met 622 buitenlandse families in dit WOII onderzoek - 35.2% -

Vriendelijke groeten, Teunis Schuurman - alias - PATS
Volunteer WWII researcher - area Vollenhove - 19/Sep/2017
0527-242316

Bristol Type 156 Beaufighter 'Beau' attack
Lees ook in andere bewoordingen de pagina van Fred Vogels (webmaster: www.backtonormandy.org)

Schieten de stichtingen "Ongeland" en "4 Mei Herdenking Dronten" hun doel voorbij ?

- klik op image of link - opent in nieuw tabblad

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Wilt u mijn visie over deze "markeringspalen" onderbouwen, dan verneem ik dat graag.
Neem gerust contact op.

reactie Reacties reactie

Reactie: 27 oktober 2014
...... Ik kan U wel zeggen dat ik Uw mening deel dat de wijze waarop er met de informatie
op de bewuste markeringspalen wordt omgegaan, inderdaad veel te wensen overlaat.
Feit is namelijk dat het hier gaat om belangrijke geschiedkundige gebeurtenissen
en m.o.o. de volgende generaties is nauwkeurigheid daarbij van uiterst belang.
Vooral voor hen die zich in deze geschiedenis willen verdiepen.
Een ander belangrijk feit is dat militaire gegevens accuraat dienen te zijn
en op de juiste manier te worden weergegeven.
Ik veronderstel dat dergelijke fouten zwaar zal wegen bij mensen, die betrokken zijn bij Defensie,
want onnauwkeurigheden getuigen immers van disrespect voor de gesneuvelden. .......

@@@@@@@@@@@

Deze pagina is nog in bewerking - laatste update: 19/Sep/2017 - info PATS



This document was successfully checked as HTML 4.01 Transitional
- W3C Markup Validator -
Valid HTML 4.01 Transitional

Collection * PATS * 2017      11 jaar - 11 years - WWII research      Collection * PATS * 2017

© PATS, 2006 - 2017

reactie View or sign My Guestbook reactie